ELEKTROTECHNIKAI OLDAL
NAPELEMES RENDSZEREK
Először tisztázandó, hogy itt a közvetlen fényelektromosról és nem a hő hasznosító nap kollektorról van szó, bár azok napelemes keringető szivattyúval igen hatékonyan állítanak elő melegvizet.
A fényelemek előtt hatalmas karrier áll. Kína ezeknek a gyártását nevezte ki fő csapásvonalnak. A szilíciumkristályos jellemzője, hogy direkt napfényben jó. A kereskedelmiek hatásfoka legfeljebb 20%. A sorba kapcsolt feszültség cellák elkülönülnek egymástól. Élettartamuk megfelelő. Az áraik lefelé mennek, mert egyre több gyártója van. Ma már megtérülő beruházássá nőtte ki magát. Szerepe a kiegészítő energiaforrásból, másodlagos energia forrássá lett. A tudományos laboratóriumokban állítottak már elő 40%-os hatásfokúakat is, de azok nem hozzáférhetőek és közalkalmazáshoz túl drágák.
A fenti képen alacsony dőlésszögű tető látható. Európában ez nyáron előnyös, télen hátrányos. Pedig inkább akkor volna rá nagyobb szükség. Klimatizáláshoz viszont így a jó.
1. + 2. kép: Ma már a magas dőlésszögű elhelyezés csak a vízszintesen elforduló napkövető rendszerrel kiegészítve korszerű, mert túl irányérzékeny. Télen a nap vízszintes mozgás 200 fokról 90 fok körülire redukálódik, azonban nem emelkedik a horizont fölé magasan. Budapesten csak 17 fokig nő a déli beesési szög. A függőleges tengelyű napkövető paneljeim a föld forgásához igazodva 24 órás rendszerűek. Óraszerkezet vagy léptetőmotor hajtja őket. Érzékelőkre nincs szükségük. Egész évben pontosan követik a napot. A függőlegestől 20 fokra vannak döntve. Éjjel szuperkondenzátorról látják el saját magukat.
Jobb oldalon a 3. kép: Mechanika nélküli jól bevált megoldásom lett a közös oszlopon egymás felett elhelyezett és egyástól 80 fokra vízszintesen elfordított egyoldalas napelempár egy-egy diódán keresztül közösen kivezetve.
Nem elektromos, de ha már az első képen láthatóvá vált, az érdeklődőknek elmondom, hogy az ereszcsatornáim későbbi locsolás céljára víztárolósak.
Készítettem egy vízszintes tengelyen fokozatmentesen állítható döntésű tartót is.
Fontos, hogy a napelemek kötelékei lehetőleg hálózati feszültség közeliek legyenek és amit csak lehet közvetlenül működtessenek.
Az újabb hibrid invrterek már sorolhatóak (több darab egy kimenetre) és akkumulátor nélkül is tudnak működni. Visszatáplálás mellőzésével rásegítenek a hálózati fogyasztásra, vagy elláthatnak egy független másodlagos belső hálózati rendszert, amelynek lehet elektromos és hőtárolója is.
A LEGEGYSZERŰBB RÁDIÓ
Ezzel a rajzzal teszem közzé gyermekkorom rádióját. Egy szál drót a padláson, egy dióda a fűlhallgatón és egy szál drót a földeléshez. A legerősebb amplitudó modulált jelet vette. Itt Pesten ez a Kossuth Rádió középhullámú adását jelentette. Elem nem kellett hozzá és mégis örökké szólt.
KERÉKPÁR DÖRZSHAJTÁSÚ DINAMÓ
A belsejéről készült képeket a FOTÓK oldalon találja meg.
PÁRDON! De ha Önnek ez a fenti kép egy nevetségesen kispályás bagatell dolog, akkor remélem, hogy mérnök, vagy jelölt, és ezennel kihívom, hogy párbaj útján győzze le. Barátaival együtt próbáljon rá szerkeszteni olyan hazai viszonyokhoz igazodó, bármilyen rendszerű szélkereket, amelyik 4m/s légmozgásnál megindul és 12m/s légsebességnél eléri a névleges 3W-os teljesítményét. Arra is tisztelettel kérem, hogy csak utólag gratuláljon saját magának, mert nem az a szégyen, ha kicsiben kezdi, hanem az, ha nem győzi le a játékot.
KERÉKPÁR KERÉKAGY DINAMÓ
A belsejéről készült képek a FOTÓK oldalon tekinthetők meg.
VÁLTAKOZÓ ÁRAMU ELEKTROMOS MOTOR
Burkolatlanul:
EGYENÁRAMU ELEKTROMOS MOTOR
Szétszerelt állapotban
EGYENÁRAMU ÚJ ELEKTROMOS MOTOR
Az egyenáramú villanymotorok kritikus pontja volt a szénkefés, szigetelt rézszeletes mechanikus kommutátor. Megújítását az elektrotechnika fejlődése tette lehetővé. Ezen a képen jól lehet látni, mogy szintén állandó mágneses körgyűrűvel rendelkezik. Ebben az esetben ez a forgórész. Az állórészen láthatóak az elektronikai elemek elhelyezkedései. Működésének vezérlője az úgynevezett halelem, vagyis mágneses tér érzékelő. Jelének megfelelően kapnak az egyes tekercsek pozitív, vagy negatív irányú csatlakozást. Az elektronika a mennyiség szabályozására és a forgásirány váltására is alkalmas lehet.
ELEKTROMOS AUTÓ
Gondolom, hogy sokan itt remélik a legnagyobb előrelépést, de sajnos hiába. Versenyautónak már jó, de a tömeges helyváltoztatási igény fedezésére akkor sem való, ha ma ez a trend. A szándék már meglenne az autógyártók részéről, de ameddig nincsenek rákényszerülve addig mellőzik, mert ma ez a megoldás a probléma megkerülése. Teljesen mindegy, hogy melyik fajtájú akkumulátort teszik bele. Mindegyik drága és csak újszerű állapotában gazdaságos. Példa rá az akkuteleppel ellátott trolibusz. Újonan mondjuk, húsz kilométert tehetnek meg vele egy töltéssel, de két év múlva már használhatatlan. A csodaaku felfedezésére rendelkezésre álló idő letelt. Mihamarabb más megoldásra van szükség. Sajnálom, hogy így esett és akkor a tömeg és az áruszállítás? Elvetni mégsem kell, mert jönnie kell más megoldásnak. A hidrogén üzemanyag cella és a pneumatikus autóhajtások sem nélkülözhetik az elektromosságot. Mint közös hajtáslánc azonban már szükségszerüen meg fog jelenni, ám ott nem az övé lesz a főszerep. Ezért erről továbbiakat a MIX oldalra kattintva találhatnak.
AUTÓELEKTRONIKA
Szükséges és célszerű. Például a fékenergia visszajuttatása a meghajtásba. ( Plug-in rendszer. )
Sajnos eltúlzott felesleges "fejlődés" tapasztalható az autó elektronikáknál. Az emberek már kifejezetten félnek tőle, mert a gyártók életveszélyes megoldásokat is kiadnak. Nem beszélve a számtalan haszonlesően felmagasztalt és bosszantóan erőltetett hülyeségeikről. Néha a kevesebb több!
Pénzért nem kéne tönkretenni a világot.
Új utakon járunk az indukciós gyakorlatban.
Szemléltetem, hogy merre tart ma, a fejlődés.
VASMAG NÉLKÜLI INDUKCIÓ
Elmélet: ha egy légmagos tekercs előtt halad el a mágnes, akkor kisebb az indukció mint amikor egy vasmagos tekercs előtt halad el. Oka, hogy a szolenoid különböző pontjain eltérő az indukció mértéke és akár iránya is. A vasmag szerepe, a tekercs minden pontjára az indukció egységes fázisba rendezése. Ez az előny hátrányokkal is jár. Lágy vasmag esetén a tekercsen belül nincs ellentmondás, de nagy az örvényáram által keltett hő. Ferrit mag (vassal szennyezett kerámia) esetén nincs jelentős örvényáramú hő. Irányazonossággal de távolságarányosan különböző mértékű indukció érhető el a tekercsen belüli részeken. A teljes tekercs végeinél csak a lágyvashoz képest diszkrétebb eredő mérhető!
A saját kísérleti darabomat láthatják a fenti fényképen az oszcilloszkópos jelalakjával együtt. Középen forog a mágnestárcsa, és alul-felül helyezkednek el az új formájú "tekercsek".
Ez valaki másnak a munkáját dícséri. Elvileg ugyanaz, ám műanyagból.
Az indukcióim iránt érdeklődőknek feltettem néhány érdekes szkópképet a FOTÓK oldalra.
Szabadi Antal féle vasmentes generátor belső állórésze. Értelemszerüen annyi zománchuzal fordulóval, ahány pólus van a fentebb látható japán gyártmányú SHIMANO generátorban, mert annak a forgórésze lett alkalmazva hozzá. Megközelítően szabályos szinusz hullám formájú az áramképe. Sima járású, ferrikus szegmensek örvényáramától és rángatásától mentes, magas hatásfokú szerkezet lett belőle.
A TELEFONTÖLTŐS KERÉKPÁR
Manapság már szükséges, hogy egy kerékpár tudja tölteni a mobil telefonunkat. A legtöbb ezt csak menet közben agydinamóról vagy dörzsdinamóról töltésszabályozón keresztül teszi, de van már olyan is, amelyik tárolt energiából és akár napelemből álló helyzetben is képes tölteni.
Ezen a fényképen a hagyományos dinamóval töltős montim látható.
Egyébként mindegyik változatot megvalósítottam magamnak.
HŐELEMEK
Közismerten gázkészülékek lángfigyelésére használják. Egy fémcsőbe sajtolt, eltérő anyagú fémrúd szoros illesztéséből áll. (FeKo) Ha a láng felmelegíti, alacsony feszültségű, 0,05mV/C° és viszonylag erős áramot ad. Ezzel tartják nyitva a csapot.
Félvezetők alkalmazásával akár 1mV/C° is elérhető. A hőmodulok áramgeneráló alkalmazásának hatásfoka pár százalék. Egyenáram rácsatlakoztatással hőszivattyú üzemben, az egyik oldal hőfelvevő, a másik hőleadó. (Peltieri modul.) Jobb hatásfokú, ezért inkább így használják. Az autóiparban jelenleg intenzív kutatás folyik. Nano-technológiás módszerek alkalmazásával jobb hatásfokú, hőenergiát elektromos energiává alakító megoldásokat készítenek.
KAVITÁCIÓS FŰTÉS
Az utóbbi években terjed a vízörvénylésen keresztüli hőfejlesztés. Ezt úgy érik el, hogy (villanymotorral) megforgatnak egy dobba helyezett perforált hengert. Állítólag a turbulencia miatt keletkező kavitációs vákumterek összecsapó záródásakor keletkező ütőmunka miatt a rendszer hőtermelő képessége nagyobb, mint a befektetett mechanikus munka. Megjegyzem, hogy ilyen esetben elektrokémiai jelenségek is lejátszódnak. Ezért is használnak a csónak-motorok aljára erősítve korrózióvédő zink anódot.
LED VILÁGTÁS
A szenes ívlámpa és az izzószálas halogénégő és a neoncső után nagyot lépett vele előre az emberiség. 1962-ben az amerikai Nick Holonyak felfedezte, hogy van a diódáknál egy fényszerű jelenség. Akkor halványan az emberi szemmel alig látható tartományban bukkant elő. Hála a sok fejlesztő munkájának mára jobb lett mint bármelyik előző fényforrás. Tartós és kis fogyasztású. A veszteséghője alacsony. Váltóáramú üzemeltetése is megoldott. A színhőmérséklete tetszés szerint alakítható.
.
Netszolgáltatói reklám: