LÉGTECHNIKAI OLDAL
A sűrített levegő, az energiatárolás és alkalmazás természetbarát módja.
Lufi, úszógumi, gumimatrac, gumicsónak, szódásüveg, kerékpár, festékszóró, permetező...
ÁLTALÁNOS ELŐREJELZÉS 2011.02.12.
Elmúlnak majd azok az idők, amikor a világ egyik feléről a másik felére utazik mindenki és utaztatnak minden anyagot és árut. Lakhelyközeli önellátó életnek kell megszerveződnie. A közlekedés jelentősen lelassul. Kényszerűségből megváltoznak szemléletek és szokások. Például nem a legnehezebb, legnagyobb, legluxusabb, stb. hanem a legkönnyebb, legegyszerűbb és leggazdaságosabb lesz az elérhetetlenül drága álom.
A SŰRÍTETT LEVEGŐS SZERSZÁMOKRÓL:
Ezek a készülékek a súlyukhoz viszonyítva a leadható legnagyobb teljesítmény ledására vannak szerkesztve. A sűrített levegő gazdaságos hasznosítása csak másodrendű szempont. Ezért a hatásfokuk alacsony. Oka, hogy szinte kiűrítésig töltődnek benne a cellák. Térfogati tágulásról és nyomáscsökkenésről szinte alig beszélhetünk. Emiatt hangtompító nélkül hangosak is. Gépek működtetésére nem célszerűek, járművek hajtására nem alkalmasak.
SŰRÍTETT LEVEGŐVEL MŰKÖDŐ JÁRMŰVEK
KERÉKPÁR
MOTORKERÉKPÁR
GOKART
LÉG-AUTÓK
A közúti járműveknél társadalmi elfogadottság helyett szinte elutasítottság veszi körül a témát. Vérszegény példák is találhatók az Interneten. Azt mondják, hogy a levegő nehezen tömíthető. A sűrítése drágább, mint az olajbányászat és feldolgozása. Ma még sűrítéskor sok hőenergia megy veszendőbe. De hasznosítva fűteni lehet vele. A sűrített levegő munkavégzéskor kitágulva hőt von el a környezetéből. Ez a "hátrány" nagy előny, mert az emberiség főként a meleg égöv alatt él. Egy hőcserélővel az autók légkondícionálása is megoldható.
HIDRO-LÉG AUTÓK
Az 1950-es években a Citroen 2CV modelljében már alkalmazta ezt a hybrid megoldást, de hatvan évvel később merült fel rá komoly igény. Itt egy nitrogén gáz töltésű légrugós erőtároló tartályba két egység pumpálja az olajat. Az egyik csak tölt, ezt a belsőégésű motor hajtja. A másik maga a hidraulikus motor, amely gyorsításkor és haladáskor olajat űrít a középen elhelyezett magas nyomású olaj-levegő tartályból a hátul lévő alacsony nyomású tartályba. Lassításkor irányváltással visszatölti az olaj tartályból a hidraulika olajat a nagynyomású o-l tartályba. Ez a munkavégzés lassítja le a járművet. Külső töltése egy elektromotoros olajpumpával lehetséges lenne, de nincs kialakítva. Változó forgalomban előnye, hogy a töltés és űrítés egymást hőkompenzálja. Működése csendes, légvesztesége és pára tartalom kezelése nincs. Az erőátviteli megoldása lehetővé teszi a csak három hengeres, csökkentett belső surlódású Ottó motoros üzemelést is. Ma már hátránya, hogy az Ottó motor termikus hatásfokát a PSA ( Peugeot Citroén Konszern ) jelen megoldása nem javítja.
A Peugeot air-hybrid teherautó szisztémája fent a fotók képgaléria 2. oldalán látható.
TARGONCÁK
Világszerte sikeresen alkalmazott a sűrített levegős rendszer a gyógyászatban, az iparban és a bányászatban is. Sőt, ott még az áruszállítást is így oldották meg, mert kevésbé robbanásveszélyes, mint az elektromos áram használata. Érthetetlen, hogy azok a cégek, amelyek berendezkedtek pneumatikára, miért üzemeltetnek a csarnokaikban szmogos targoncákat? Van persze elektromos is, de az a tapasztalat, hogy a drága akkumulátorokat nem cserélik le időben, és pocsék hatásfokkal erőltetik a használatát. Ezzel szemben egy alacsony nyomásrendszerű sűrített levegős, akár évtizedeken keresztül üzemeltethető olcsón jó hatásfokkal. Ha kiselejtezik, mindene újra hasznosítható és nem szennyezi a környezetet.
SEGÉDHAJTÁSOK
Dörzsmeghajtású ékszíjakkal mozgatunk régóta szinte mindent. Pedig lehetőség van másra is. Úgy, hogy ne a hasznosítható erőt fecséreljük rá, hanem a veszendőbe menőt használjuk fel. Ma már a sűritett levegős meghajtásokkal a fogászatban egyszerű hajlékony műanyag lapátos légmotorral 350 000 percenkénti fordulattal is tudnak dolgozni. Ehhez képest az autóiparban még csak most alkalmazandó újdonság, hogy a kipufogógáz mozgási és nyomás, azaz tömegáram energiáját szabályozva hasznosítsák. Azért, hogy alacsony motorfordulatnál is lehessen használni a kiáramló gázok energiáit. Sajnos ez csak a turbólyuk kiküszöböléséért van és nem azért, hogy ezzel a korszerűen leáttételezhető segédhajtással energia takarékosan működtessék a kiegészítő berendezéseket. Természetesen a kipufogógáz visszatartása csekély teljesítményeséssel jár, viszont ahhoz mérten többszörös hozadéka van. Tehát hasznos a ventillátor, generátor, vízpumpa, szervó, klíma, kompresszor, stb. meghajtásánál is. Csak megjegyzem, hogy az autó körmösgenerátorok üzemi fordulata háromezertől, a harmincezerig terjed. Ezért olyan bika erős kovácsolt szegmensek forognak benne! A főtengelyről 3 - 4 szeres gyorsítással kell hajtani. Kényelmes, de nem bölcs. Van jobb.
A turbófeltöltő szabályozó mechanizmusáról található kép a FOTÓK oldalon.
ÚJDONSÁG A HŐKÜLÖNBSÉG HASZNOSÍTÁS !
Az árapály erőművekhez hasonlítható. Még fiatalon alkottam, mert az emberiség nagy része olyan kontinentális éghajlatú területeken él, ahol nagy a környezeti hőkülönbség az éjjel és a nappal között. Ez energiatermelésre is hasznosítható. Kedvezően alacsony technikai szinten sűrített levegőt lehet vele előállítani. Az tárolható és tetszés szerint felhasználható.
Az alapmegoldás séma rajza:
Párhuzamos pumpákkal szerelt, váltóárnyékolással periódusgyakorított, magasabb műszaki szintű, nagyobb termelésű eszközök is készíthetőek. A tükrösített váltóárnyékoló közel dupla hatású, mert az egyik pumpa elől kiárnyékolt napenergiát áttükrözi a másik pumpára. Mozgatása napelemes táplálású.
Kidolgoztam a soros pumpákkal szerelt nagynyomású közvetített munkaközeges csúcstechnológiai szintű és nagy teljesítményű légerőművet is. Erről a honlapról régóta már az egész világ tudomást szerezhet róla. De akiknek ezekre szükségük volna azok nem tudják se gyártani se megvásárolni. Akik gyártani tudnák, azoknak nincs rá szükségük. Ezeket 2011-ben még senki sem gyártotta. Néhány évtized múlva ennek szükségszerűen meg kéne változnia.
LÉGI KÖZLEKEDÉS
A léghajó a múlté, a hőlégballon a hobbié. A helikopter és a drón speciális.
Leszálló repülőgépeken a 14 báros nyomású nitrogénnel feltöltött nagy teherbírású és nagy sebességtűrő méreg drága gumik drasztikusan károsodnak. Felette jól látható az, hogy még ilyenkor is mekkora hőenergia távozik a sugárhajtóműből kihasználatlanul. Segédüzemi berendezések csupán néhány ezrelékét hasznosítják fűtésre. A futóműveket jóval a földet érés előtt kiengedik. A légármlás fel tudná pörgetni a kerekeket, ha a gumik szélét célszerűen alakítanák ki, vagy segédhajtóművel (léghajtással, vagy elektromotoros söntfékrendszerrel) a kívánt mértékig előpőrgetnék.
Az alsó képen látható sárga emelő légmotorját a kerékgumi szelepére csatlakoztatják, úgy emelik fel vele a repülőgép futóművét. A felniben elhelyezett többtárcsás hidraulikus féket, a hátul körben elhelyezett munkahengersor működteti.
LÉGFEGYVEREK
Tulajdonképpen szinte minden lőfegyver a légnemű közeg tágulásával működik. Általánosan ismert a légpuska. Működtethető rugóerővel, szénsav patronnal, és magasnyomású tartállyal.
Netszolgáltatói reklám: