MENÜ
       ENERGIA  &  TECHNIKA      
            MŰSZAKI FEJLESZTÉS  -  KORSZERŰ MEGOLDÁSOKKAL

   LÉGTECHNIKAI OLDAL   

léggömbök 

A sűrített levegő, az energiatárolás és alkalmazás természetbarát módja.

Lufi, úszógumi, gumimatrac, gumicsónak, szódásüveg, kerékpár, festékszóró, permetező...

 

 ÁLTALÁNOS ELŐREJELZÉS  Figyelem jel. 2011.02.12.

Elmúlnak majd azok az idők, amikor a világ egyik feléről a másik felére utazik mindenki és utaztatnak minden anyagot és árut. Lakhelyközeli önellátó életnek kell megszerveződnie. A közlekedés jelentősen lelassul. Kényszerűségből megváltoznak szemléletek és szokások. Például nem a legnehezebb, legnagyobb, legluxusabb, stb. hanem a legkönnyebb, legegyszerűbb és leggazdaságosabb lesz az elérhetetlenül drága álom.

   

A SŰRÍTETT LEVEGŐS SZERSZÁMOKRÓL:sűrített levegős szerszámok

Ezek a készülékek a súlyukhoz viszonyítva a leadható legnagyobb teljesítmény ledására vannak szerkesztve. A sűrített levegő gazdaságos hasznosítása csak másodrendű szempont. Ezért a hatásfokuk alacsony. Oka, hogy szinte kiűrítésig töltődnek benne a cellák. Térfogati tágulásról és nyomáscsökkenésről szinte alig beszélhetünk. Emiatt hangtompító nélkül hangosak is. Gépek működtetésére nem célszerűek, járművek hajtására nem alkalmasak.

 

SŰRÍTETT LEVEGŐVEL MŰKÖDŐ JÁRMŰVEK

 jármű

 

 KERÉKPÁR

 légmotoros kerékpár

 

MOTORKERÉKPÁR

 levegős motorkerékpár

 

GOKART

 levegős gokart

 

LÉG-AUTÓK

A közúti járműveknél társadalmi elfogadottság helyett szinte elutasítottság veszi körül a témát. Vérszegény példák is találhatók az Interneten. Azt mondják, hogy a levegő nehezen tömíthető. A sűrítése drágább, mint az olajbányászat és feldolgozása. Ma még sűrítéskor sok hőenergia megy veszendőbe. De hasznosítva fűteni lehet vele. A sűrített levegő munkavégzéskor kitágulva hőt von el a környezetéből. Ez a "hátrány" nagy előny, mert az emberiség főként a meleg égöv alatt él. Egy hőcserélővel az autók légkondícionálása is megoldható.

 

HIDRO-LÉG AUTÓK

 Citroen-Hybrid-Air szisztéma

Az 1950-es években a Citroen 2CV modelljében már alkalmazta ezt a hybrid megoldást, de hatvan évvel később merült fel rá komoly igény. Itt egy nitrogén gáz töltésű légrugós erőtároló tartályba két egység pumpálja az olajat. Az egyik csak tölt, ezt a belsőégésű motor hajtja. A másik maga a hidraulikus motor, amely gyorsításkor és haladáskor olajat űrít a középen elhelyezett magas nyomású olaj-levegő tartályból a hátul lévő alacsony nyomású tartályba. Lassításkor irányváltással visszatölti az olaj tartályból a hidraulika olajat a nagynyomású o-l tartályba. Ez a munkavégzés lassítja le a járművet. Külső töltése egy elektromotoros olajpumpával lehetséges lenne, de nincs kialakítva. Változó forgalomban előnye, hogy a töltés és űrítés egymást hőkompenzálja. Működése csendes, légvesztesége és pára tartalom kezelése nincs. Az erőátviteli megoldása lehetővé teszi a csak három hengeres, csökkentett belső surlódású Ottó motoros üzemelést is. Ma már hátránya, hogy az Ottó motor termikus hatásfokát a PSA ( Peugeot Citroén Konszern ) jelen megoldása nem javítja.

A Peugeot air-hybrid teherautó szisztémája fent a fotók képgaléria 2. oldalán látható.

 

 TARGONCÁK 

 Világszerte sikeresen alkalmazott a sűrített levegős rendszer a gyógyászatban, az iparban és a bányászatban is. Sőt, ott még az áruszállítást is így oldották meg, mert kevésbé robbanásveszélyes, mint az elektromos áram használata. Érthetetlen, hogy azok a cégek, amelyek berendezkedtek pneumatikára, miért üzemeltetnek a csarnokaikban szmogos targoncákat? Van persze elektromos is, de az a tapasztalat, hogy a drága akkumulátorokat nem cserélik le időben, és pocsék hatásfokkal erőltetik a használatát. Ezzel szemben egy alacsony nyomásrendszerű sűrített levegős, akár évtizedeken keresztül üzemeltethető olcsón jó hatásfokkal. Ha kiselejtezik, mindene újra hasznosítható és nem szennyezi a környezetet.

 

SEGÉDHAJTÁSOK

 segédmeghajtások

Dörzsmeghajtású ékszíjakkal mozgatunk régóta szinte mindent. Pedig lehetőség van másra is. Úgy, hogy ne a hasznosítható erőt fecséreljük rá, hanem a veszendőbe menőt használjuk fel. Ma már a sűritett levegős meghajtásokkal a fogászatban egyszerű hajlékony műanyag lapátos légmotorral 350 000 percenkénti fordulattal is tudnak dolgozni. Ehhez képest az autóiparban még csak most alkalmazandó újdonság, hogy a kipufogógáz mozgási és nyomás, azaz tömegáram energiáját szabályozva hasznosítsák. Azért, hogy alacsony motorfordulatnál is lehessen használni a kiáramló gázok energiáit. Sajnos ez csak a turbólyuk kiküszöböléséért van és nem azért, hogy ezzel a korszerűen leáttételezhető segédhajtással energia takarékosan működtessék a kiegészítő berendezéseket. Természetesen a kipufogógáz visszatartása csekély teljesítményeséssel jár, viszont ahhoz mérten többszörös hozadéka van. Tehát hasznos a ventillátor, generátor, vízpumpa, szervó, klíma, kompresszor, stb. meghajtásánál is. Csak megjegyzem, hogy az autó körmösgenerátorok üzemi fordulata háromezertől, a harmincezerig terjed. Ezért olyan bika erős kovácsolt szegmensek forognak benne! A főtengelyről 3 - 4 szeres gyorsítással kell hajtani. Kényelmes, de nem bölcs. Van jobb.

A turbófeltöltő szabályozó mechanizmusáról található kép a FOTÓK oldalon.

 

ÚJDONSÁG A HŐKÜLÖNBSÉG HASZNOSÍTÁS !

Az árapály erőművekhez hasonlítható. Még fiatalon alkottam, mert az emberiség nagy része olyan kontinentális éghajlatú területeken él, ahol nagy a környezeti hőkülönbség az éjjel és a nappal között. Ez energiatermelésre is hasznosítható. Kedvezően alacsony technikai szinten sűrített levegőt lehet vele előállítani. Az tárolható és tetszés szerint felhasználható.

Az alapmegoldás séma rajza:

önlégsűrítő

Párhuzamos pumpákkal szerelt, váltóárnyékolással periódusgyakorított, magasabb műszaki szintű, nagyobb termelésű eszközök is készíthetőek. A tükrösített váltóárnyékoló közel dupla hatású, mert az egyik pumpa elől kiárnyékolt napenergiát áttükrözi a másik pumpára. Mozgatása napelemes táplálású.

Kidolgoztam a soros pumpákkal szerelt nagynyomású közvetített munkaközeges csúcstechnológiai szintű és nagy teljesítményű légerőművet is. Erről a honlapról régóta már az egész világ tudomást szerezhet róla. De akiknek ezekre szükségük volna azok nem tudják se gyártani se megvásárolni. Akik gyártani tudnák, azoknak nincs rá szükségük. Ezeket 2011-ben még senki sem gyártotta. Néhány évtized múlva ennek szükségszerűen meg kéne változnia.

 

LÉGI KÖZLEKEDÉS

A léghajó a múlté, a hőlégballon a hobbié. A helikopter és a drón speciális.

 landolás Leszálló repülőgépeken a 14 báros nyomású nitrogénnel feltöltött nagy teherbírású és nagy sebességtűrő méreg drága gumik  drasztikusan károsodnak. Felette jól látható az, hogy még ilyenkor is mekkora hőenergia távozik a sugárhajtóműből kihasználatlanul. Segédüzemi berendezések csupán néhány ezrelékét hasznosítják fűtésre. A futóműveket jóval a földet érés előtt kiengedik. A légármlás fel tudná pörgetni a kerekeket, ha a gumik szélét célszerűen alakítanák ki, vagy segédhajtóművel (léghajtással, vagy elektromotoros söntfékrendszerrel) a kívánt mértékig előpőrgetnék.

Az alsó képen látható sárga emelő légmotorját  a kerékgumi szelepére csatlakoztatják, úgy emelik fel vele a repülőgép futóművét. A felniben elhelyezett többtárcsás hidraulikus féket, a hátul körben elhelyezett munkahengersor működteti. 

 repülőgép kerék

 

 LÉGFEGYVEREK

Tulajdonképpen szinte minden lőfegyver a légnemű közeg tágulásával működik. Általánosan ismert a légpuska. Működtethető rugóerővel, szénsav patronnal, és magasnyomású tartállyal.

légpuska

 

 

Netszolgáltatói reklám:

Asztali nézet