MENÜ
       ENERGIA  &  TECHNIKA      
            MŰSZAKI FEJLESZTÉS  -  KORSZERŰ MEGOLDÁSOKKAL

    GŐZTECHNIKAI OLDAL   

Ebben elődeink oly kimagaslóan sokat tudtak, hogy egy mai embernek, ha eléri az ő szintjüket, a körülmények változása miatt kevés esélye van rá, hogy túltegyen rajtuk.

 Egyéb hőtani témák is ide kerültek.

 

NÉHÁNY ADAT

A víz -120C° alatt folyékony. -120 és 0C° között szilárd. 0 és 100C° között folyékony. 100C° felett légnemű halmazállapotú. Egy kg jég olvasztásához 333 kJ kell. Egy liter víz 1C°-os felmelegítéséhez (fajhő) 4200J kell. Egy liter 100C°-os víz elpárologtatásához 2684KJ kell. Forráspontja nyomásarányosan változó. Termikus bomlása robbanásszerű. 1 liter vízből 1700 liter légköri nyomású telített vízgőz lesz, amely túlhevíthető és összenyomható.

 

GŐZMOTORgőzhajómotor

Magyar gyártmányú gőzgép. Hőszigetelés nélkül, alacsony hatásfokkal. A kettős nyomásszint üzemű gőzhajó motor az excenter vezérlésű lapátkerekeivel együtt szabadtéren, a budapesti Közlekedési Múzeum előtt, mint ipartörténeti emlék lett kiállítva. Ma is megtekinthető. Ajánlom ezt a csemegét mindenkinek, mert a gőzgépek is úgy jártak, mint a nagy sztárok, hogy fénylő korukban lettek kivonva a köztudatból. Ugyanis az idők visszatérnek! A történelem ismétli önnmagát, csak egy kicsit más jelmezben teszi. De a fizika, a műszaki tudományok alapjai nem változnak. Fel kell eleveníteni az elhanyagolt ismereteket, mert új konstrukciókat könnyebb régi szikla alapra építeni, mint ismét kikaparni a spanyolviaszt. A múzeumnak kiváló könyvtára is van. Ajánlom.

Titanic

 A Titanicnak kettő darab négy hajószint magasságú három nyomásszintű négyhengeres motorja volt, amelyek a jobb és a baloldali 8m átmérőjű háromlapátos hajócsavarokat forgatták. Egyik középhengere kis átmérőjű magas nyomású. Innen került a másikba, a közepes átmérőjű középnyomásúba a gőz. Onnan a két szélső nagy átmérőjű dugattyúk végezték felváltva az alacsonyabb nyomású gőz hasznosítását. A fáradt gőzt egy alacsony nyomású gőzturbina hasznosította 6m átmérőjű négylapátos hajócsavaron, amely középen dolgozott a kormánylapát előtt. 

 ÚJ TECHNIKA

Amerikai gőzmotor

 

A TŰZZEL JÁTSZANAK

Vörösen izzó kipufogók.

 

BENZIN+VÍZGŐZ HIBRIDAUTÓ MOTOR 

 Az  otto motor termikus hatásfoka, konyhanyelven mondva a tüzelőanyag hőenergiájának hasznosítása alapján ma még szinte változatlanul a 125 évvel ezelőtti állapotban van. Tehát a kiáramló kipufogógáz hőmérséklete szívó motoroknál 800-1000 C° turbó motoroknál 1000-1200 C°. Pontosan a bevitt hőmennyiség EGYHARMAD része vész el.  A motor produktuma a legjobb esetben is ez alatt van. Itt az ideje kidobás helyett hasznosítani ezt az energiát, mert így a motor teljesítménye jelentős mértékben növelhető. Akadályok is vannak. Már nem tanítják, ezért nincs rá képzett szakember gárda. De leginkább az számít, hogy más a divatos műszaki irányzat, ugyanis más a média gazdák érdeke. Állítólag a BMW és HONDA foglalkozott ezzel a visszanyert energia témával. De kérdéses, hogy mennyire vették, vagy vehették komolyan, ha nem jöttek elő semmilyen eredménnyel. Ki tudja mekkora érdekeltségeik lehetnek a testvér olaj üzletágban? A megoldás pedig olcsó, és egyszerű mint a pofon. - A veszteséghővel előállított vízgőz, egy kis hőszigetelt tartályból a főtengelyre toldott, lapátos gőzmotort hajt meg. (Vagy szabadonfutóval csatlakozó leáttételezett gőzturbinát pörget.) Desztilált vizet olcsóbban állítunk elő, mint benzint. Környezetre káros hatása pedig nincs.

+  Mestereknek ajánlom. Ha akarják olcsón egyszerűen kipróbálni, a SKODA 120-as típus jó rá.

Egyes üdülőterületekre és belvárosokba már tilos behajtani belsőégésű motorral üzemelő járművekkel!

 

BMW isetta

Akiknek a józanságtól, dögösen rögös út vezetett az ideiglenes józanságig.

 

TERMO-HIBRID (THERMO-HYBRID) MOTOR

termohibrid thermohybrid motor

Az albersdorfi (D) Uwe és Marret Hansen fejlesztése egy motortömbben alkalmaz robbanó-motort, amelynek forró kipufogógáza egy szabadalmazott hőcserélőben bután gázt melegít fel magas nyomásúra, amely egy másik hengerben kitágulva a közös tengelyen munkát végez. Közben hűti a motort, majd az ürítő szelepen keresztül, egy hűtőn át visszajut ismét a hőcserélőbe. Ez a hűtőszekrény működéséhez hasonló, ismétlődően zárt láncú ciklus. Ezzel a megoldással nagyobb terheléseknél sikerült a belső égésű motor hatásfokát lényegesen növelni. Városi araszolgatáskor nem lehet jelentős hozama.

Így, egy tartály üzemanyaggal sokkal többet lehet autózni.

A bután fizikai jellemzői: C4-H10   fajhő 0,4 cal/grCº   forráspont -0,5 Cº  kritikus hőmérséklet 153 C°   kritikus nyomás 35,5 bar.

Uwe Hansen és hibrid (hybrid) motorja

Gratulálok a feltaláló párosnak és remélem, hogy ezt gyártani és használni lehet.  További képek a fotók oldalon.

  

A GŐZ EGYÉB ALKALMAZÁSAI

A gőzturbina, központi gőzfűtés, gőzborotva, gőzölős vasaló, fertőtlenítés, gőzsütő, kukta, inhalátor, szauna ...

 

A VíZKŐRŐL

A vízben mindíg van oldott formájú mészkő, amelyik a hőátadó felület hőmérsékletének növekedésével arányosan válik ki belőle elektrokémiai buborékosodás kíséretében. Megelőzése desztillált vagy ioncserélt víz alkalmazásával lehetséges. Ahol erre nincs mód ott törekedni kell a szükségesen legalacsonyabb felületi hőmérséklet tartására. A vízkő eltávolítása leginkább savazással történhet.

Egy kifejezetten rossz példa a szemléltetés kedvéért: A villany bojler.

Ott ugyanis az a cél, hogy minél gyorsabban minél több melegvíz legyen. Ezért olyan fűtőszálat alkalmaznak, amelyik víz nélkül vörös izzásig hevül. Szinte gyártja a vízkövet. Aktív anód alkalmazásával kűzdenek ellene, mert ha nem tennék az elektrokémiai korrózió a víztartályt is megenné. Pedig van más megoldás is, csak az nem szokás. Nevezetesen hosszabb fűtőszálat kell alacsonyabb hőmérsékleten tartani. Magamnak egy olyan megoldást alkalmaztam, hogy két fűtőszálat építettem be sorba kötve. Kétszer annyi idő a felfűtése. De az is bőven elég. Fele annyira terheli az elektromos hálózatát. Megszünt a hangos vízzúgása is. Azóta még nem kellet egy vödörnyi belső vízkő lerakódást eltávolító mentesítő tisztítást végeznem. Vélelmezem, hogy a készülék élettartama több mint a duplájára nő.

 

NAGYAPÁINK ÉS NAGYANYÁINK EMLÉKÉRE

Eza kép állítson emléket az elődeink munkásságának.

Akik, ha ma feltámadnának, már nem hinnének a szemüknek egy budapesti lomtalanítás alkalmával.

 

gőzmozdony

 

Netszolgáltatói reklám:

Asztali nézet