MENÜ
       ENERGIA  &  TECHNIKA      
            MŰSZAKI FEJLESZTÉS  -  KORSZERŰ MEGOLDÁSOKKAL

   VEGYES OLDAL  

 

Sok olyan téma van, ami nem tehető másik oldalra.

Régi és új érdekességek is itt találhatóak.

 

 SZOLÁR VÍZMELEGÍTÉSEK

Medence és tusoló víz  szolár melegítők.

A bal oldali ábrán látható annak a medencevíz melegítő megoldásomnak a rajza ami aluminium trapézlemez tetőre fektetett 12mm átmérőjű, 100 méter hosszú mipoláncső felhasználásával néha még fel is forralta a visszatérő vizet. Kis sugárban folyt és olyankor vigyázni kellett vele, mert fröcsögött is. Összességében kellemesen melegebbé tette a medence vizét. A keringetőszivattú áramellátásával szabályozom az adott időben szükséges átfolyási mennyiséget. Amikor fent elágazással megdupláztam a csőkígyót, akkor sajnos csak az egyik dolgozott, ezért azt megszüntettem.

A jobb oldali rajzzal szemléltetem azt a megoldásomat amivel meleg időszakban a tusoló vizet tudom estére betárazva előállítani. Közvetlenül a gerinc alatt helyeztem el egy 160-as átmérőjű öt méter hosszú lefolyócsövet tömített dugóval és kupakkal. (A 110-es hamarabb és akár túlzottan is megmelegedett, de  sajnos hamarabb le is hűlt. Ezért csak szűk időintervallumban volt élvezető. Mennyiségileg elég volt az is, csak hát a hőtehetetlensége kicsinek bizonyult.) Ezen a skiccen nem látható, de a tartály bevezetésénél van benne egy kis lukú jakab szelep vékony hosszú flakon úszóval. A csőtartály tetejére biztonsági szempontból fúrtam egy szuszogó lukat és egy kis vékony slaggal felvezettem a tetőre. Érdemes volt megcsinálni, bevált. Megemlítem még, hogy fagyvédelmi szempontból télire víztelenítem a tartályt.

 

 METANOL MODELLMOTORmakettrepülő és modellmotor

Modellmotorjaimal kapcsolatosan a felső menü jobb szélén, a FOTÓK oldalon további képeket is láthatnak.

 

 GÁZTÜZELÉS TECHNIKA

Látvány-üvegkályhák gyártásához több éves munkával füstgázelemző műszer segítségével fejlesztettem ki olyan zárt égésterű készüléket, amely az olajkályha elméleti alapjának továbbgondolásán alapszik.  Jól sikerült. Paraméterei kimagaslóak. Rendkívül tiszta üzemű és a hatásfoka a kondenzációs gázkazánokéhoz hasonló. Különböző méretűeket készítettem. Biztonságosak, üzembiztosak és a teljesítményük jól szabályozható. Gázfúvóka bővítéssel túlzott teljesítmény leadására ezt sem szabad kényszeríteni, mert akkor ez is halmozottan képes nem kívánatos szénmonoxidot termelni és kijuttatni  kéményen át a szabadba.

Ezeken a fényképeken láthatóak a lélekmelengető üvegkályháim, amelyeket földgáz űzemre terveztem, de propán-bután gázzal is működőképesek. Valamint a turista PB palackról üzemelő autókályhám, a normál PB palackról működő tartalék műhelykályhám, valamint az évtizedek óta jól szolgáló aluminium kazánom.

 

STIRLING ÉS ELEKTROMOTOROS HIBRIDHAJTÁS

tengeralattjáró stirling elektromos

Huszonegyedik századi tengeralattjáró, rendkívül gazdaságos üzemeltetéssel. Hőcserélős zárt munkaterű  külső égésű stirling motor korszerű változatával. Komolyabban érdeklődőknek van még két kép a FOTÓK oldalon is. Egy működési séma és egy beépített motor.

 

 MEGOSZTOTT ÜTEMŰ FÉLHIBRID MOTOR 

scuderi motor

A baloldali képen látható, hogy a négyütemű motor szívási és sűrítési feladatát az egyik henger látja el és áttölti a robbanó keveréket a másik, a felső holtpontra kissé lemaradva érkező dugattyú fölé, ahol megtörténik az üzemanyag befecskendezése. Az égés és terjeszkedés az alsó holtpontig tart, onnan felfelé történik a kipufogás. Ez eddig klasszikus négyütemű belsőégésű motor. Amiben különbözik, az a jobb oldali ábrán látható. A szívó henger a motorfék üzemben egy tartályba termeli a levegőt, amely munka üzem közben onnan felhasználható. (Egyébként turbó feltöltővel is alkalmazható.) Ez a funkció elektromos vezérlőszelepekkel kialakítható a megszokott motoroknál is. Mindebből látható, hogy ez is egy jó irányba ható törekvés, de nem megoldás az alapvető problémákra. /Amerikában alkotta a Scuderi cég./

 SZÉNDIOXID MOTOR

Széndioxidmotoros repülőgépmodell.  

 

A BELSŐÉGÉSŰ MOTOROKRÓL 

Még gőzerővel folyik a négyüteműek fejlesztése. Új mechanikus és hidraulikus vagy elektronikus szelepvezérlési módosítások látnak napvilágot. Változtatható hengerűrtartalmú és módosítható lökethosszú forgatyús mechanizmusokat terveznek. Az alábbi animáción egy üzem közben állíthatót látnak. Elméletileg úgy lenne célszerű, hogy a felső holtpont mindíg a dugattyú legfelső pozíciójában legyen. További képek a fotók albumában.

 változtatható lökethosszú motor

A diesel rendszerű motorok jobb hatásfokúak, de a nehezen kezelhető mikroszemcsés koromképzéssel a rákkeltő hatásuk miatt, környezetre károsabbak. Az Ottó rendszerűek között a kétüteműekben inkább logika van, mint mechanika. Az általam tervezett lenti vázlaton látható asszimetrikus öblítésű fejlett konstrukciók karterkenéssel, befecskendezővel, kompresszorral, az égőtér célszerűbb kialakíthatósága miatt környezetvédelmi szempontból felülmúlhatták a mai négyütemű csúcsmodelleket. Széleskörű ismertetésükre és elterjedésükre talán a csordaszellem miatt nem került sor. A Daimler-Maybach Motorclubban néhány teljesítménynövelő újításom sikeres lett a motorkerékpároknál. De az autósportba   érdeksértés miatt kétüteműen be se tehették a lábukat.

Modern kétütemű motor.

AZ ÚJ BELSŐÉGÉSŰ HŐERŐGÉPEM

 

A SŰRÍTETT LEVEGŐS AUTÓHAJTÁS

Sűrített levegős meghajtó rendszer.

Ezen a rajzon egy korszerű pneumobil légvisszatáplálásos (rekuperatív) rendszere látható. A motor lehet szokásosan forgattyús mechanizmusú vagy egyéb térfogatkiszorításos, illetve turbinás. El-air hibrid autóban a légvisszatáplálás mellett, vagy helyett elektromos megoldás is alkalmazható.

 

ELEKTROMOS HIBRIDAUTÓK

Ebbe alaposan belebonyolódtak az autógyártók. Különbféle megoldásokat terveznek. Kezdetben nagyon helyesen célszerű kis kategóriájú autókkal foglalkoztak. A vegyes töltőrendszerük kicsi belsőégésű stabilmotorral hajtott töltőgenerátorból, hálózati adapterből és napelemes tetőből állt. A hajtáslánca csupán egy szabadonfutóval rendelkező villanymotor volt. Csak hegyi terepre terveztek visszatöltős direkthajtást.

Mára szakítottak ezzel a fejlesztési irányzattal és gyártásaikat a nagy belsőégésű motoros hibridek felé fordították. Reális alapja átmenetileg a közel 50%-os munkamegosztásúnak van. Némelyek a feszültségszintet folyamatosan emelik. Az elektronikával zsúfolt termékeik egyre drágábbak és veszélyesek is. Több mint 500 voltos üzemi feszültség már nem laikusok kezébe való. A karbantartása és javítása költséges. Amortizációja jelentős. A tehetős vevők néhány év alatt túl is adnak rajtuk.

Ezeknek a személyautóknak az ökolábnyoma nem jövőbarát!

 

 WANKEL MOTOR

wankel motorMa már szinte mindegy hogyan működik. (Mégis megemlítem, hogy a belső fehér excenter a főtengelyének forgattyús csapja.) Túl nagy felületekkel érintkezik az űrtartalma és ezért nagy a hővesztesége. Ezért rosz a hatásfoka, vagyis túl nagy a fogyasztása. De ami rossz a belsőégésű motor szemszögéből, az előny a légmotornál. Ott pont az a jó, ha a munkatérfogat minél nagyobb felületekkel érintkezve tud hőt cserélni. Vagyis, így már érdekes, mert ott a motor nem fűti, hanem hűti a környezetét. Egyébként a tömítése és kenése is gyenge pontja volt, de azt már régen megoldották.

 

A JÖVŐ KORSZERŰ KERÉKPÁRJAI

 kerékpár bicikli bringa canga bicaj

A rendeltetésszerű közlekedésre használtak elkülönülnek a hobbí és sport célúaktól. Mind a két irányzat szalonképesedik. A divat kivételével (pl: hidraulikus fék) logikailag fejlődnek és mechanikusan egyszerűsödnek. Idővel itt is általános lesz az elektronika térhódítása. Az álló helyzetben is működö világítás, az indulás és hajtássegéd, a lánc nélküli erőátvitel, a defektmentes gumi, a blokkolás mentes fék és a fokozatmentesen állítható (igény szerint automata) sebességváltó.

 

 Netszolgáltatói reklám:

Asztali nézet